Hemma från utbildningsdagen!

Det har varit en väldigt intressant dag idag! Har varit på statt med jobbet och lyssnat på föreläsningar, ätit god mat och snackat en massa!
Vi hade 3 olika föreläsare och vi började med en kvinna som kom från FRIDA.

Frida är en organisation för kvinnor och män som blir psykiskt som fysiskt misshandlade i nära relationer, ofta av partnern eller  någon i familjen..
Hon berättade hemska historier om kvinnor som misshandlats halvt till döds för att de köpt fel mjölk eller varit borta för länge när de cyklat från jobbet. Hon berättade om barn som tvingas se sina föräldrar bli slagna och sen bli skylda för hela situationen, unga tjejer som blivit tvingade till de mest sjuka sexuella övergrepp som man inte ens trodde fanns! Och allt detta här i Kholm och i byarna utanför! 300 kvinnor på ett år hade besökt henne och behövt akut hjälp för att kunna samla mod till att lämna sina män! Det är helt sjukt!

Vi fortsatte med en polischef som också han pratade om våld i hemmet, narkotika och vad vi har för rättigheter, skyldigheter och befogenheter inom privatlivet som yrkeslivet. Det var väldigt intressant! Vi fick även kolla hur narkotika ser ut och höra vad vi kan göra för att stoppa galna narkomaner på akuten!

Avslutningsvis fick vi höra Jalle "Krogprästen" från Göteborg.
Han var en riktigt livsnjutare, en präst som inte alls ville tvinga in oss i hans tro utan som ville upplysa om oss själva!
Vem är jag, vad vill jag göra med livet, vad hindrar mig, allt! Vi vände ut och in på oss själva och det va jäkligt häftigt hur man börjar fundera på livets alla krav, måsten, relationer och vad som egentligen betyder något när man väl börjar närma sig slutet av livet.

Jag har lärt mig tusen saker idag, känner mig nyvaken och villig att kämpa för mig och göra nått för alla kvinnor och män som dagligen, 24 timmar om dygnet lever under våld! De blir aldrig lediga från misshandeln...

Jag måste få ut mig all denna ilska, höll på och hoppa på Micke då han kom med en dålig kommentar så 19.30 står jag på Friskis och slår i fantasin alla hemska män och kvinnor som tar sig rätten att kontrollera och misshandla andra!




Kommentarer
Postat av: Jennifer

Haha, awesome. Slå på bara.



Då vet jag vad som väntar hemma hos mig :P

2010-10-20 @ 18:22:46
URL: http://sowitchy.blogg.se/
Postat av: Julia

Ja jag va så taggad att boxas ordentligt men nu försvann all energi för kvällen :P

2010-10-20 @ 18:34:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0